Kezdőlap belföld Portrébeszélgetés Szedres Mariann manökennel, fotómodellel

Portrébeszélgetés Szedres Mariann manökennel, fotómodellel

857
0

Szedres Mariann alig volt 15 éves és máris sikeresnek mondhatta magát. Ekkor már vizsgát tett az MTI manöken tanfolyamán. Ezt követően pályája felfelé ívelt. Láthattuk az országos, megyei havi, heti, és napilapok címlapjain. A különlegesen szép modellt egy ország ismerhette meg a divatbemutatók kapcsán, ahol szebbnél, szebb ruhákat prezentált a legújabb divat szerint.

Mariann napjainkban is az ideális szépség! Az utcán számára nem feltűnő, ha megcsodálják és megfordulnak utána az emberek. Életéről, pályájáról beszélgettem a még most is aktív, Szedres Mariann fotómodellel, aki saját manöken iskoláját vezette 2016-ig.

– Nagyon sokszínű az életpályád. Merted volna gondolni kislánykorodban, hogy ilyen nehéz, de ugyanakkor mégis szép életutad lesz majd?

– Álmomban sem mertem volna gondolni kislányként, hogy egyszer majd manöken leszek. Szépen és jól telt a gyermekkorom, – de bevallom neked, hogy szerepelni, központba lenni mindig is szerettem. Nem tartoztam a szégyenlős, visszahúzódó gyerekek közé. Balettozni, nép táncolni jártam. Irodalmi szakkörbe is, sokat szavaltam. Például, amikor egy irodalmi alternatív szakkörben mondtam el Weöres Sándor : Nymphátska szólla Faunhoz c. versét, amely egy “hajdani költőnő írásaiból” született, a társulat vezetője és a közönség is nagyon örült. Sokaknak ez volt a kedvenc verse. Kicsit pajzán, de szegény kis Faun kénytelen nagyon visszafogni magát.

– Már 15-évesen a kifutók, színpadok világában éltél, hogyan emlékszel vissza a kamaszkori sikerekre?

– A kamaszkorhoz szép emlékek kötnek, hiszen már 15-évesen modelliskolába járhattam. Ekkor volt az első vizsgám az MTI. által szervezett manöken tanfolyamán. – Gondolhatod milyen boldog voltam, amikor kezembe vehettem az első oklevelet, ami arról tanúskodott, hogy jó eredménnyel sikerült a legjobbak közzé kerülnöm. Ettől kezdve felpörögtek körülöttem az események. Folyamatosan kaptam a jobbnál jobb ajánlatokat, felkéréseket.


Horling Róbert fotóművész reklámfotója

– Hol és milyen megjelenési lehetőségeid voltak?

– Horling Róbert fotóművész felkérésének eleget téve, az MTI foglalkoztatottja lettem. Nemsokára, szinte ezzel egy időben, a Gemini együttessel, Várszegi Gábornak, az együttes vezetőjének kérésére divatbemutatókon, mutathattam be a szebbnél-szebb ruhákat, fürdőruhákat. Mesébe illő történet, egy lány, aki táncolni megy, a kifutóra került.

1975-ben a Woolmark világmárkát – gyapjúban kellemesebb szlogennel – elsőként mutathattam be Magyarországon. Fotóim hetente csábítgatták a Nők Lapja olvasóit vásárlásra, olvasásra.

Lassan kellő ismertséget szereztem arcommal, és az általam bemutatott ruhákkal, melynek köszönhetően a Centrum Áruház reklámarca is lettem. Nagyon szép emlékek ezek!

– Modellnek lenni szakma, vagy hivatás, esetleg kihívás?

– Nehéz kérdést tettél fel, nem könnyű erre válaszolnom. Én hivatásként éltem és élem meg a modellséget. Ugyanakkor kemény kihívás is. Embert próbáló munka áll mögötte, hiszen a kifutón, a színpadon nemcsak szépnek kell lenni. Szépen, tetszetősen kell mozogni, lépni és mosolyogni még akkor is, ha valami bánt, vagy éppen fáj. A közönség a legnagyobb kritikus, itt sem lehet tévedni, rosszul lépni, unott vagy közömbös arcot vágni. Egy manökennek nagyon fontos a mozgáselemek elsajátítása.

– Mindig képezted magad és tanultál. Miért fontos ez egy manökennek, fotómodellnek?

– Jó kérdés! Én is a folyamatos tanulás híve vagyok, mint megannyi embertársam a nagyvilágban. A német nyelvet például már általános iskolában kezdtem el tanulni. Nem is gondoltam arra, hogy egyszer manöken leszek, de ebben a szakmában is fontos a jó kommunikáció, a nyelvtudás, amit nem oktatnak tanfolyamon, tanulni kell.

– Egy időben voltál a Centrum Áruház reklámarca is, de felsorolni sem tudnám, hogy mennyi helyen, plakáton újságban jelentél meg. Mi a titka, hogy ennyire keresett modell voltál?

Centrum Áruházak karácsonyi reklámjai közül

– A titok maga az emberi akarat, kitartás, a szép és jó megjelenés. A 80/90-es években még a végzettséget tanúsító papírok is fontosak voltak. Napjainkban már ez nem szükséges. A lányok a papírok nélkül is kapnak munkát a kifutón, színpadokon. Kicsit ez a szakma felhígult, már nincsenek olyan nagy követelmények, mint az én időben voltak.
– Mondok egy példát is neked: 1979-ben már kötelezővé tették a manöken tanfolyam elvégzését, melyet az Állami Artistaképző Intézetben tartottak. A tanfolyamokon például sminkelést, dzsesszbalettet, színészmesterséget tanítottak. Jeszenszky Endre koreográfusra jól emlékszem. – Rendszeresen Sophia -nak hívott. Hármaspörgésnél mindig megszólalt: Sophia Loren!. Persze megálltam, nevettem is már. Ettől megtanultam a mozdulatot! Nagyon kedves ember volt.

manökenvizsga 1979.

– Szerencsére sikeresen, jó eredménnyel végeztem el a tanfolyamot. Az oklevelem átvételekor, határtalan boldogságot, és elégedettséget érzetem, önmagammal szemben.

– Kik voltak a felkérőid? Milyen lapok, fotósok kerestek, hívtak

-Örömmel fogadtam szinte minden felkérést. A fotózásra azonnal felkérést kaptam, az Ez a Divat szerkesztőségéhez. Ott ismertem meg Módos Gábor, és Lengyel Miklós fotóművészeket. Módos Gábor fotóművésszel a mai napig tart a munka, illetve baráti kapcsolatunk. Ekkor találkoztam ismét Pataki Ágival, de ezt megelőzően katalógusokhoz készített fotózások alkalmával is többször találkoztunk már. – MTI, Lapkiadó Vállalat által. – A legelső fotózásaimkor ismertem meg, 15 évesen. Ági azonnal kitárulkozott, sokat mesélt magáról. Kórházban volt előzőleg, szerencsére meggyógyult. Végtelenül őszinte, kedves ember volt, és maradt.

Tudomásom szerint Sándor Pál filmjében is kaptál szerepet, ahol szintén keresett, nagy nevekkel forgathattál. Mit lehet tudni róluk? – de több film epizódszereplője is voltál.


A Pogány Madonna máig sokak számára ismert jelenetet, Kern András a képen.

– Igen jól tudod! Legjobban Sándor Pál LGT show-ja aspirált. Ott és akkor szinte minden modell szerepet kapott, Welczer Erzsébet, Bíró Ica, Sütő Enikő, Badonyi Vali, András Judit. Engem külön is felkért az egyik videó kliphez. Furcsa életérzés, divat, mégis máig híres ez a show műsor.

Fotóim megjelenése, talán a legfontosabbak: Ez a divat, Woolmark, Centrum, és Élet és Tudomány lapokban jelentek meg. Divatbemutatóim közül csak egy párat mondok neked: Magyar Divat Intézet, BNV, Május1. Ruhagyár.
Jóleső érzés volt, amikor rádióban hallgatta testvérem, Rita, és hívott engem is, – akkor még internet nem volt -, hogy az egyik manöken nyilatkozott rólam: ,,…és olyan manökenekkel dolgozhattam együtt, mint például Szedres Mariann. ,,
Büszke vagyok Szabados Norbert festőművész képére, amit Módos Gábor fotójáról festett. ,,Egy festményről készült fotóról, sosem jön át úgy a színek dinamikája, mintha magát a művet látnánk természetes fényben”  Ott lángolnak a színek és a fények, ettől él a festmény, a róla készült fotóval szemben. Az visszaadja azt a vad, mégis fojtott erotikát, amit Módos Gábor fotóművész is meglátott.

 Szedres Mariann – Szabados Norbert festménye

Munkáim kapcsán ismertem meg személyesen például a Bojtorján, az M7 együttes, stb tagjait, Korda Györgyöt, Koncz Zsuzsát stb. Ekkor már Tv és reklám-filmekben is szerepeltem. Ilyen volt a. Sztár üdítőital – mozi reklám, amelyből falinaptár is készült 1981-ben.
http://​https://www.youtube.com/watch?v=a7oIPnoHwuk

Szerző: beszélgetésünk alkalmával Mariann szívesen emlékezett vissza az egykori pályatársakra, fotóművészekre, rendezőkre. Mindazokra, akikkel együtt dolgozott és segítették, ahogyan Ő fogalmazott: „csodálatos” munkájában…

Tamás István

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here